Když jsme v září ověřovali spojení vyučujících a rodin žáků, věřili jsme, že kamery a naše spojení on – line využijeme jen při nemoci žáků nebo vyučující, jak se v několika případech stalo. Člověk míní, ale život mění. Od prvního dne, kdy se uzavřely školy, jsme začali vyučovat distančně, kombinujeme on- line výuku se samostatnou prací. Spojili jsme se se všemi žáky školy, ti se účastní výuky. Zapůjčili jsme techniku žákům pro on – line výuku v 15 případech. Vyučujeme ze školy, učitelé tady mají velmi kvalitní připojení, pomůcky a možnost vzájemného sdílení zkušeností – stále i my se můžeme učit nové věci, které nám nabízí Teams, přes který škola s žáky komunikuje. Všichni žáci mají školní e-maily, přes které mohou také požádat o radu, vysvětlení nebo spojení se s vyučujícím.
Ve všech třídách vyučujeme dle tematických plánů učiva pro tento školní rok. Učitelský tým pravidelně vyhodnocuje výuku a sdílí svoje postřehy z výuky.
Postřehy z distanční výuky:
· Internetové spojení ve škole je kvalitní, funguje bez problémů i ve chvílích, kdy jsme spojeni všichni (tedy cca 20 lidí). Žáci se připojují pravidelně, chápou, že se jedná o povinnou výuku.
· Do výuky si vyučující připravují prezentace, kde žáci najdou zápisky, úkoly, cvičení nebo zajímavé úkoly, aby žáci pouze neseděli a nebyli pasivními účastníky výuky /ne vždy se to podaří/
· Využíváme i chatu, do kterého píšeme správná řešení apod
· Žáci v jedné třídě domácí úkoly posílají na WhatsApp /zůstalo z loňska/ a vyučující jim poskytuje zpětnou vazbu. Vyšším ročníkům úkoly většinou učitelé nahrají na Teams nebo je najdou na webových stránkách školy v odkazu Výuka – konkrétní třída. Jedná se o samostatnou práci.
· Vyučování distanční formou se vcelku osvědčilo. Žáky v jednotlivých ročnících si můžeme rozdělit na skupiny. V jedné skupince tak pracuje méně dětí, když je hodina půlená, tak musí být žáci více ostražití, pracují rychleji. Skupina, která nemá on-line výuku, má připraven pracovní list nebo úkol, který posílá ke kontrole.
· Materiály žákům připravují vyučující předem, třídy 2. stupně je mají zadané v Teamsech a jsou dostupné i po hodině (pro případ, že by se k práci potřebovaly vrátit).
· Osvědčilo se nespěchat, dávat prostory pro otázky, nechat reagovat žáky.
· Nemožnost přímého sociálního kontaktu, který chybí žákům i vyučujícím, rychlost ověření pochopení učiva a zpětná vazba je zdlouhavější, ne vždy kvalitní technika u všech žáků
· Je jasné, že on-line výuka nemůže stoprocentně nahradit výuku ve škole.
· Co je z pohledu vyučujících „nešťastné“, je nemožnost se vidět se všemi žáky. Ne všichni mají kamery, a tudíž nemá učitel přehled, co žák v daný moment dělá, když je na hodině připojena celá třída.
· I přes všechna úskalí se snažíme vyučovat co nejlépe, cílem je co největší pochopení předaných informací žáky, nechceme být pouze „zadavateli“ nové látky.